Gmina Raba Wyżna
Strona podmiotowa BIP
Strona podmiotowa BIP
Szukaj
:
Szukaj
Pomoc
Proszę czekać ...
Logowanie
Katalog usług
Informacje
PeUP
»
Katalog usług
»
Urząd Gminy w Rabie Wyżnej
»
Działalność gospodarcza
» Zgłoszenie wpisu do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej
Katalog usług
Budownictwo, architektura, urbanistyka
Dowody osobiste, meldunki, wybory
Działalność gospodarcza
Geodezja, kartografia
Gospodarka komunalna
Kultura, sport, turystyka, oświata
Nieruchomości, lokale mieszkalne i użytkowe
Ochrona środowiska
Podatki i opłaty
Promocja i informacja o regionie
Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo, rybołówstwo
Sprawy obywatelskie
Sprawy wojskowe
Urodzenia, małżeństwa, zgony
Usługi techniczne
Inne
Urząd Gminy w Rabie Wyżnej
34-721 Raba Wyżna, ul. Raba Wyżna 41
Telefon:
(18) 2691250, 2671143
Faks:
(18) 2691251
E-Mail:
urzad@rabawyzna.pl
WWW:
https://www.rabawyzna.pl/
Skrytka ePUAP:
/UGRW/skrytka
https://bip.rabawyzna.pl
Pokaż na mapie
Pokaż fotokod wizytówki
[Kliknij...]
DMS
DDEG
49° 33' 53.01"N, 19° 52' 44.64"E
49,564725, 19,879069
"Urząd Gminy Raba Wyżna ze względów technicznych nie gwarantuje odbioru i przyjęcia informacji bądź wniosków wysłanych na adres urzad@rabawyzna.pl.
Właściwym, ze względu na tok postępowania adresem do komunikacji elektronicznej jest Elektroniczna Skrzynka Podawcza.
(Art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne."
Uwagi prawne:
"ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania pism w formie dokumentów elektronicznych, doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych.
...
§ 9. 1. Pisma skierowane na adres poczty elektronicznej podmiotu publicznego traktuje się jako przesyłki złożone w trybie niewymagającym potwierdzenia wniesienia podania, w szczególności takiego, o którym mowa w art. 63 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego lub w art. 168 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
2. W przypadku gdy:
1) w przepisach prawa został określony wzór pisma lub wzór nieelektroniczny,
2) w centralnym lub lokalnym repozytorium został umieszczony wzór pisma przeznaczony do załatwiania danej sprawy - inny niż ogólny, o którym mowa w § 19 - przesyłki złożone w sposób, o którym mowa w ust. 1, uważa się za wniesione nieskutecznie.
Sprawdzanie stanu załatwienia sprawy.
W związku z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2019 poz. 848) uruchomiony został nowy serwis PeUP dostępny pod adresem:
https://peup.finn.pl/gwrabawyzna/>.
Karta usługi
Zgłoszenie wpisu do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej
Ogólny opis
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (zwana dalej CEIDG) prowadzona jest w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
Aby osoba fizyczna mogła rozpocząć działalność gospodarczą musi złożyć wniosek o wpis do CEIDG. Dniem złożenia wniosku jest dzień, w którym podpiszesz wniosek - osobiście w urzędzie, albo elektronicznie za pomocą profilu zaufanego, podpisu osobistego, lub podpisu kwalifikowanego.
Osoba fizyczna, która prowadzi drobną działalność zarobkową, a jej przychód należny nie przekracza 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej nie musi rejestrować swojej działalności w CEIDG. Jeżeli przychód należny przekroczy w danym miesiącu w/wym. kwotę osoba wykonująca działalność gospodarczą składa wniosek o wpis do CEIDG w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie podanej wysokości.
Przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność po raz pierwszy albo podejmuje ją ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia i nie wykonuje jej na rzecz byłego pracodawcy (na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej) jest zwolniony ze składek na ubezpieczenie społeczne przez pierwsze 6 miesięcy.
Działalność gospodarczą można rozpocząć w dniu złożenia wniosku. Przedsiębiorca ma prawo we wniosku o wpis do CEIDG określić także wcześniejszy albo późniejszy dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku. Wskazanie wcześniejszego dnia rozpoczęcia działalności może skutkować obowiązkiem zapłaty należności wobec ZUS/KRUS oraz urzędu skarbowego za okres przed złożeniem wniosku o wpis do CEIDG.
Aby zarejestrować działalność gospodarczą jako osoba fizyczna możesz wybrać jeden z trybów postępowania:
Zalogować się do CEIDG na stronie internetowej www.firma.gov.pl lub www.ceidg.gov.pl, wypełnić wniosek on-line i złożyć go elektronicznie.
Zalogować się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line, wydrukować i złożyć go w wybranym urzędzie gminy.
Bez logowania się do CEIDG, wypełniając wniosek i po nadaniu przez system CEIDG numeru wniosku przyjść z numerem do wybranego urzędu gminy.
Pobrać i złożyć wypełniony wniosek papierowy w wybranym urzędzie gminy.
Przesłać wypełniony wniosek pocztą tradycyjną do wybranego urzędu gminy.
Telefonicznie. W tym celu skontaktuj się z infolinią Centrum Pomocy pod numerem 801 055 088 lub 22 765 67 32). Konsultant pomoże ci wypełnić wniosek, po czym otrzymasz SMS z kodem (numerem wniosku). Z tym numerem udaj się do wybranego urzędu gminy, gdzie urzędnik wydrukuje twój wniosek i przedłoży do podpisu.
Poprzez bankowość elektroniczną w wybranych bankach (więcej na stronie www.biznes.gov.pl).
Wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG składa się oświadczenia (pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia) o:
podejmowaniu lub wykonywaniu określonej działalności gospodarczej nieobjętej żadnym z zakazów, o którym mowa w art. 5 ust. 2 pkt 13-15 ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (zwanej dalej ustawą o CEIDG), wydanym wobec osoby, której wpis dotyczy;
posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy są wpisywane do CEIDG.
Integralną częścią wniosku o wpis do CEIDG jest żądanie:
wpisu albo zmiany wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;
zgłoszenia płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszenia oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Do wniosku o wpis do CEIDG przedsiębiorca może dołączyć:
1) w przypadku przedsiębiorcy będącego płatnikiem składek:
zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i do ubezpieczenia zdrowotnego albo do ubezpieczenia zdrowotnego,
zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny,
zmianę danych wykazanych w powyższych zgłoszeniach,
zgłoszenie wyrejestrowania z powyższych ubezpieczeń;
2) zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne, o których mowa w przepisach o podatku od towarów i usług;
3) żądanie przyjęcia oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej albo rezygnacji z wybranej formy opodatkowania;
4) żądanie przyjęcia zawiadomienia o wyborze sposobu wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych albo zawiadomienia o rezygnacji z wybranego sposobu wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych;
5) żądanie przyjęcia zawiadomienia o wyborze opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych co kwartał albo zawiadomienia o zaprzestaniu opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych co kwartał;
6) żądanie przyjęcia zawiadomienia o zamiarze prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej wypełnia się również przy:
zmianie danych we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej,
wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej,
zawiadomieniu o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.
Osoby, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG przedstawiają oryginał dokumentu potwierdzającego aktualny status, o którym mowa w tych przepisach, albo jego notarialnie lub urzędowo uwierzytelnioną kopię.
Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w CEIDG jest numer identyfikacji podatkowej (NIP). W momencie założenia jednoosobowej działalności gospodarczej prywatny numer NIP osoby fizycznej staje się numerem firmy.
Zaświadczeniem o wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Organy administracji publicznej nie mogą domagać się od przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków zaświadczeń o wpisie w CEIDG.
Wymagane dokumenty
Wypełniony formularz wniosku.
Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (do wglądu - w przypadku składania wniosku osobiście).
Pełnomocnictwo, w przypadku składania wniosku przez pełnomocnika.
Oświadczenie przedsiębiorcy, że pełnomocnik przyjął pełnomocnictwo w przypadku złożenia wniosku o opublikowanie w systemie CEIDG informacji o swoim pełnomocniku.
Oświadczenie przedsiębiorcy, że zarządca sukcesyjny wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji w przypadku złożenia wniosku o wpisanie danych o zarządcy sukcesyjnym.
Sposób dostarczania dokumentów
Formularz w formacie *.pdf możesz wykorzystać w przypadku wybrania tradycyjnego sposobu załatwiania sprawy w poniższy sposób:
Wydrukuj blankiet formularza, wypełnij ręcznie, podpisz i złóż bezpośrednio w urzędzie.
Wydrukuj blankiet formularza, wypełnij ręcznie, podpisz i prześlij pocztą tradycyjną listem poleconym. W takim przypadku podpis musi być notarialnie potwierdzony.
Formularz w formacie *.pdf jest dostępny w dolnej części ekranu, po wybraniu urzędu właściwego do załatwienia sprawy.
Aby zarejestrować działalność gospodarczą jako osoba fizyczna możesz wybrać jeden z trybów postępowania:
Zalogowanie się do
CEIDG
, wypełnienie wniosku on-line i złożenie go elektronicznie.
Zalogowanie się do
CEIDG
, wypełnienie wniosku on-line, wydrukowanie i zaniesienie go do urzędu.
Bez logowania się do
CEIDG
, wypełnienie
Pobranie i złożenie wniosku papierowego w urzędzie. Urząd przekształca go na wniosek elektroniczny.
Przesłanie wniosku listem poleconym do wybranego urzędu. Podpis musi być notarialnie potwierdzony.
W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania.
Opłaty
Wniosek jest wolny od opłat.
Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpis, wypis lub kopię: 17 PLN.
Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania pełnomocnictwa.
Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
Wpis dokonywany jest nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu poprawnego wniosku. Jeżeli wniosek jest niepoprawny to organ gminy niezwłocznie wskaże Ci uchybienia oraz wezwie do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Wnioskiem niepoprawnym jest wniosek:
niezawierający danych podlegających wpisowi zgodnie z art. 5 lub
zawierający dane podlegające wpisowi zgodnie z art. 5, niezgodne z przepisami prawa, lub
dotyczący działalności nieobjętej przepisami ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, lub
złożony przez osobę, wobec której prawomocnie orzeczono zakaz prowadzenia wszelkiej działalności gospodarczej, lub
dotyczący osoby już wpisanej do CEIDG, lub
wraz z którym nie złożono oświadczeń, o których mowa w art. 7, lub
niepodpisany, lub
złożony przez osobę nieuprawnioną, w tym osobę zagraniczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która nie posiada prawa wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie przepisów odrębnych.
CEIDG przesyła elektronicznie odpowiednie dane zawarte we wniosku o wpis do CEIDG, niezwłocznie, nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu dokonania wpisu, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wskazanego przez przedsiębiorcę, a po uzyskaniu informacji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP) do:
Głównego Urzędu Statystycznego,
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wraz z informacją o dokonaniu wpisu do CEIDG i nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP).
CEIDG przekazuje elektronicznie odpowiednie dane, niepodlegające wpisowi do CEIDG, zawarte w żądaniach, zgłoszeniach, wnioskach i zmianach, o których mowa w art. 6 ust. 3 i 4 ustawy o CEIDG, niezwłocznie po ich złożeniu, do właściwych organów.
Informacje na temat przebiegu sprawy
Informacji uzyskasz na stronie internetowej
www.ceidg.gov.pl
lub
www.firma.gov.pl
.
Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać poprzez bezpośredni kontakt z urzędem.
Informacje można uzyskać również telefonicznie.
Tryb odwoławczy
[Więcej ...]
Tryb odwoławczy nie występuje.
Skargi i wnioski
[Więcej ...]
Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
Pisemnie przy pomocy formularza elektronicznego
Skarga
lub
Wniosek
dostępnego w dziale
Inne
,
poprzez skrzynkę kontaktową PeUP.
Pisemnie pocztą tradycyjną.
Pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
Ustnie do protokołu bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu.
Skargi i wnioski są wolne od opłat.
Podstawa prawna
[Więcej ...]
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy.
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej.
Informacje redakcyjne
[Więcej ...]
Informacja wytworzona przez:
Sztoch Ryszard
Data i czas wytworzenia informacji:
2007-12-20 23:47:25
Informacja wprowadzona przez:
Jarosław Bojarski
Data i czas udostępnienia informacji:
2021-04-06 08:39:54
Drukuj kartę usługi
UWAGA! Ten serwis używa cookies.
Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.
Zamknij